16 kwietnia 2024 r. na uniwersyteckim kampusie odbyła się kolejna odsłona poznańskiego święta nauki i sztuki. Już po raz 27. wszyscy, bez względu na wiek, mogli zapoznać się z tajnikami nauki, nowoczesnymi rozwiązaniami stosowanymi w różnych obszarach związanych z żywieniem, rolnictwem, ogrodnictwem, ochroną środowiska, produkcją roślinną i zwierzęcą. A pokus było niemało, tym bardziej, że hasło tegorocznego Festiwalu – sztuczna inteligencja - wyzwoliło w naszych naukowcach i studentach lawinę bardzo interesujących wykładów, warsztatów, pokazów, eksperymentów czy interaktywnych spotkań.
W tym roku odbyło się 85 różnorodnych wydarzeń (w cyklach), w 11 różnych lokalizacjach, o bardzo zróżnicowanej ale i intrygującej tematyce.
Jak sztuczna inteligencja interpretuje obrazy żywności? Czy sztuczna inteligencja pomoże wyżywić świat i ochronić klimat? Zmiana klimatu a kwiaty, czyli co sztuczna inteligencja wie o porach roku? Sztuczna inteligencja w rozwoju miast - czy to możliwe? Czy ChatGPT może zaprogramować Twoje zadania z matematyki? jak AI pomaga w wykrywaniu fałszywych banknotów? W jaki sposób komunikować się z roślinami za pomocą nowoczesnych technologii? Jak roboty podbijają świat czyli krowy mleczne w przyszłości? - to tylko niektóre inspirujące i ciekawe zajęcia, które przygotowali naukowcy i studenci UPP.
Dużą atrakcją dla odwiedzających były stoiska interaktywne z niezwykle ciekawą tematyką począwszy od rozpoznawania roślin, poprzez ornitofaunę, sokolnictwo, chiropterofaunę, a skończywszy na pokazie pracy drukarki 3D.
Ciekawość młodych ludzi, pytania do studentów i naukowców, chęć rozwiania swoich wątpliwości i zdobycia fachowych informacji, młodzieńcza radość i niezachodzący z twarzy uśmiech to najlepsza nagroda dla organizatorów i naukowców tworzących wspólnie to wydarzenie.
Serdecznie dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tegorocznego Festiwalu Nauki i Sztuki za stworzenie i interesującej oferty, zaangażowanie, poświęcony czas, a odwiedzającym za liczny i aktywny udział.
Grażyna Adamczyk
Dział Marketingu i Komunikacji
Fot. I. Maćkowiak, A. Domaszewicz, P. Stanula